They are my precious after all!

It's hard for me to describe how much I love you!
Being your child has been one of the greatest gifts in my life.
There's nothing that could ever change how I feel about both of you!

here,i come again to my sometimes-updated-blog..
I normally, will only write for a person or persons that i want to appreciate them.
I normally write for a person or persons whom i love with all my heart.
its just a matter whether you realising it or NOT.
My entries may showed a general content,but actually it is NOT.

And...NOW...
I will write about the precious of my life after all.

Dear Mak abah,
There is so much I want to say but honestly I do not know where to begin..
hurm..just lets get started with what has happened today.. :'(
honestly..isz susah nak terima apa yg terjadi pagi ni..
mak..kan isz dah pernah bagitahu mak dulu,isz tak boleh kena tinggal without you saying 'byebye' to me,without i kiss ur cheek,ur forehead n same like you did to me..
ingat lagi waktu tu isz was in standard 5..mak baru nak mula bekerja bantu abah tampung keluarga..waktu tu,isz memang xboleh kalau mak pergi kerja waktu isz tgh tidur..isz xboleh terima sangat :'(
but today..both of you left to Jakarta while i'm sleeping in my room..
i cant accept it..
bangun tidur dlm keadaan terus menangis...isz cari dkt katil mak,kerusi sandar abah..tp...both of you already left me..without a word... :'(

Mak,
you are the greatest mom,teacher,friend i ever had mak :'(
people often says that between you and me seems like a really good friend :')
i told you everything..every single story of my life..

Abah,
without you realise or not,
you are the greatest dad and greatest teacher of my life..
dulu,abah mesti pastikan setiap hari isz hafal 20 new vocabulary words in English,hafal sifir setiap hari,habiskan buku latihan sebelum balik kampung raya,buy me a special book for add math during my difficult times to learn that subjects..
until today,u helps me a lot in understanding hundreds pages of english journal,you helps me a lot with your opinion towards malaysian politics..u may looks like a normal person but the knowledge in you are uncountable!
I just have no idea o how to describe my love for you :'(
kita pernah 'jauh'...dan isz tak mahu selamanya 'jauh' dari abah..

Mak,Abah,Isz doakan mak abah selamat pergi dan balik ya..
entah,terasa lama pula pemergian kalian kali ini.. :'(




inilah luahan hati dari seorang anak yang selalu menyusahkan hati kalian,
yang selalu tiada masa utk kalian :'(
tetapi ketahuilah bahawa anak ini benar2 menyayangi kalian dunia dan akhirat!
isz akan pastikan,apa yang isz buat di dunia ini,mak dan abah akan turut merasa kebaikannya di akhirat sana..
thats my promise..hold my words..mak,abah..

"WE ARE SO BUSY GROWING UP,WE OFTEN FORGET THEY ARE ALSO GROWING OLD"

this statement is so true indeed. :'(

biar Dia yang memujuk hati ini~



bila emosi mengunci hati,lalu lahirlah ayat ayat dari hati sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Robbi...

Terima kasih ya Allah kerana tidak jemu-jemu memberikan ujian buat hambaMu yg kerdil ini..terasa bertuah kerana sering dipandang dengan ujian yang diundang Allah...
ku usahakan..agar hati ini tidak terbelenggu dek emosi...
puas menghabiskan sisa-sisa air mata di sejadah pemberian bonda,daku bangun..mentafsirkan monolog hati ke kanvas penulisan..
Ya Robbi...diri ini terlalu merindukan Mu! terlalu rindu... :'(
daerah jenis apakah yg sedang ku lalui sekarang? :'(
Allahu Allah...jangan kau pesongkan hati ini setelah Kau memberikan ku hidayahMu...
monolog hati..

Walau dalam senyuman,
Mahupun dalam tangisan,
Kerana engkau mujahidah muda,
Srikandi pejuang agama mulia,
Lantas itulah Dia menebarkan onak berduri,
Buat tarbiyyah Pencipta kepada hamba Nya,
Bagi yang beraqal dan beriman kepada Nya,
Sahutlah kembali alunan zikrullah,
Moga hatimu bahagia dengan ujian Nya,
Datang menerpa silih berganti,

Tiadalah dayaku melainkan dengan pertolongan dari Mu ya Allah...

Duhai pemilik hati,hanya kepada Engkau lah aku meminta dan bergantung harap,kuatkanlah dan lapangkanlah hatiku kerana Engkaulah sumber kekuatanku Ya Allah.. :'(

Allah beri ujian,biarlah Dia memujuk dengan cara dan kehendakNya... :')

teringat...

Saidina Ali bin Abi Talib berkata: "Sesungguhnya aku menyaksikan sahabat Rasulullah SAW, tetapi kini aku tidak menemukan lagi orang seperti mereka. Sesungguhnya mereka berpagi-pagi dalam keadaan yang kusut, mata yang bengkak kerana menangis ketika qiyam pada malam hari. Mereka membaca al-Quran sambil berdiri, duduk dan berbaring pada lambung mereka. Mereka berzikir dengan tubuh yang bergoncang bagaikan pohon ditiup angin kuat sedangkan mata mereka basah oleh air mata sehingga membasahi pakaian mereka. Demi Allah, seolah-olah keadaan umat sekarang seperti umat yang semalaman dalam keadaan lalai."

Malam yang panjang itu sebenarnya ada bahagian untuk melembutkan hati, ada ruang mengadu kepada Allah, ada peluang mengetuk pintu maghfirah-Nya, ada kesempatan meminta perlindungan daripada azab neraka...

bangunlah menghadap Dia..
Dia merindukan rintih dan tangis kita...


bisikan dari saya buat kalian semua ...


ketika cinta ber Dakwah~


Percayalah,kesusahan berdakwah itu bukanlah hukuman,sebaliknya ia adalah ujian dalam menghasilkan yang terbaik,dan mendapatkan yang terbaik...
sekali lagi, Inna Ma'al U'sri Yusro~

mengambil kesempatan ini,di kala insan lain nyenyak di ulit mimpi,aku pula bersama dengan 'mereka dan Dia' yg dapat menenangkan ku ; yg dpt meminjamkan rasa tenang itu sebentar kpdku.

membiarkan bibir terus mengungkapkan bait-bait cinta dariNya.seolah tidak mahu memberhentikan pembacaanku.terasa dekat.dekat denganNya.Ya Allah,Engkau Maha Mengetahui segala yg di dalam hati ini.dan Engkau jualah tempat yg selayaknya utk aku mengadu domba.Aku ingin Kau dengar setiap keluhanku yg aku sendiri tak mampu menzahirkan nya di depan manusia.

.:Dakwah itu Cinta:.

dan cinta itu? dan cinta itu menginginkan segalanya...kenali sedalam-dalamnya pengertian cinta itu...Ya.cinta itu perlu dipupuk...sebelum boleh kita dipupuk dan memupuk,kenali lah ciri sebenar cinta itu.Cinta itu menginginkan segala-galanya...dan itulah juga hakikat sebenar dakwah..saya beri satu analogi,dalam berhubungan,seorang lelaki akan mencuba sehabis baik demi menunaikan setiap keinginan seorang perempuan yg dicintainya itu walau yg diidamkannya itu diluar jangkauan kemampuan si lelaki itu...bila dah cinta,kita akan willingly utk memberikan segala-galanya yg terbaik buat yg dicintai...begitulah dakwah...dakwah tak semudah mengajarkan ABC kpd seorang kanak-kanak tadika...kalaulah mata kail panjang sejengkal,jangan diduga lautan yang dalam...itulah hakikat dakwah...Arena dakwah adalah arena yg luas...disini,aku berasa gusar..hurmph...berfikir merenung diri...

"Ya Allah,dengarlah rintihan hambaMu ini.Aku dapat rasakan betapa luasnya lautan ilmuMu,aku hanya memiliki kurang setitis daripada ilmuMu.Ya Allah,aku bermohon agar Engkau berilah aku peluang untuk menambahkan ilmu-Mu,akan kusampaikan ilmu itu kpd hamba-hambaMu yg lain agar mereka dapat mengetahui betapa indah dan adilnya agamaMu,Ya Allah!"

dalam kapasiti yg serba kekurangan ini,mungkin ini jualah asbab kepada kegagalan ku.ku temui dua asbabnya.Ilmu dan amal fardhi.
Ilmu.ketika itu aku sama sekali tidak sedar akan hakikat ini.kerap kali aku tersalah menyampaika,aku menyampaikan mengikut rasa dan rasa,bukan berdasarkan pengetahuan yang mantap.semoga kesilapanku diampunkan olehNya kerana tidak mampu memberikan yg terbaik kpd mereka yg bersungguh-sungguh datang kpdku utk mencedok ilmu walaupun sedikit.dengan ilmu yg masih kurang juga,membuatkan aku seringkali silap dalam bertindak menangani isu-isu yg timbul yg aku perlu bertindak utk memperbetulkannya.namun,aku mengambil masa yg panjang disitu dan hingga sekarang pun,masih belum selesai.
Amal fardhi.mungkin kata-kataku tidak dapat menembusi hati hati itu.....mengapa?aku tahu dan pasti,masalahnya adalah pd amal fardhi ku juga.

pada beberapa detik kebelakangan ini,akalku kehilangan daya utk mencari penyelesaian,hatiku hancur oleh derita perasaan yang semakin berat menekan.Ya Allah,hanya Engkaulah yang mengetahui hal yang sebenarnya,aku melakukan segala galanya demiMu.Ya Allah bantulah aku dan berikanlah aku kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini!
Andai Saidina Umar al-Khattab menangis teresak-esak setiap malam kerana takut akan fitnah sebagai seorang khalifah,aku pula?hanya Kau yg Tahu dan berhak Mengetahuinya...

terasa penat dan seakan mahu membiarkan.tetapi suara hati ini kuat mengatakan; jangan kau tinggalkan ia! kesabaran itu tunjangnya.teruslah berusaha dan bersabar! sesungguhnya Dia lah pemlik dan pemegang tiap hati hati manusia itu.engkau teruskan tugas kau dan yg selebihnya,serahkan pd Dia kerana hidayah itu bukan di tanganmu!

bibir tadi terus menelusuri surah Yunus hingga terberhenti di satu ayat ini yg bermaksud ;

"katakanlah Muhammad,"Siapakah yg memberi rezeki kpdmu dari langit dan bumi,atau siapakah yg kuasa menciptakan pengdengaran dan penglihatan,dan siapakah yg mengeluarkan yg hidup dari yg mati,dan mengeluarkan dari yg mati dari yg hidup,dan siapakah yg mengatur segala urusan?"Maka mereka akan menjawab. "Allah".Maka katakanlah, " Mengapa kamu tidak bertakwa kpdNya?" -Yunus:31

manusia tahu tapi manusia itu alpa.leka dengan kesenangan dunia.manusia ada ilmu tapi amalnya tiada.adapun,kurang penghayatan amalnya.muga hidayah itu diberikan kpd mereka.dan muga Allah tetapkan hidayah ini agar menjadi milikku selamanya.Allahumma ameen!

nota hati :
"hati meronta-ronta gelisah.sedih,kecewa.tetapi tidak dpt kuungkapkan nya.muga hidayah itu bakal menjadi milikmu sayangku...." aku akan terus berdoa untukmu tanpa putus!insyaAllah...kerana aku menyayangimu,duniamu dan akhiratmu...

memaknakan "inna ma'al usri yusro"

~~~~~~~
" Inna Ma'al usri yusro"
"~sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan~"
-Asy-syarh : 6-

Dua kali penekanan Dia berikan.
'Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan' Asy-syarh : 5
'Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan' Asy-syarh : 6
Yakinlah!
hadapi dengan senyuman walau diuji dgn sepahit mana ujian sekali pun...Allah..tabahnya si hamba itu!
yakinnya dia pd ayat dari Dia...muga diri ini menjadi sekuat itu ~

-chapter 1-

Internal conflict yang berlaku disebabkan oleh kegagalan diri sendiri dalam mengawal keadaan,mengawal suasana...
mungkin masih 'baru' lagi dlm 'memberi'...quoted from secebis nasihat buat diri ini semalam; 'dalam apa pun,segalnya bermula dari diri sendiri...tak semua soalan memerlukan dijawab jawapan'~ terkesan.
mmg atas segalanya bermula dgn diri sendiri.diri sendiri yg tak mahu memulakannya.diri sendiri yg masih kabur dlm ingin memulakannya.

Quoted dari nasihat yg saya dpt semlm;
" bukan senang nak masuk syurga~" =_+"

hati tersentap.tersentap dgn ayat ustaz.memang.terasa payahnya.nak masuk syurga bukannya dihitung amal individu shj,tp amal kita kpd orang2 di sekeliling kita.amar makruf nahi mungkar~ adakah kita laksanakan?atau masih terus bersubahat dgn 'kemeriahan' dosa yg berlaku? Allah..jadikan lah aku seorang yg mampu memberi hikmah kpd org lain~[sgt memohon!]

"sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku"
(surah Yusuf,12:86)


"barangsiapa yang beriman kpd Allah dan hari akhir,hendaklah dia berkata baik ataupun diam."
bila diam itu yang terbaik buat saya,inilah yg saya pilih....Allah!Allah!Allah!
diam bukan bererti setuju mahupun merelakan...let Him decide~ Dia pemegang tiap hati hambanya bukan?

again...

"Inna maal usri Yusro!"


-chapter 2-

bahang final exam kian terasa.
syukran jua kpd adik2 fosee yg menjadi salah satu asbab mood final exam saya bermula pd awal waktu.huhu [syukran kpd adik2 yg tak berhenti bertanya soalan,minta tunjuk ajar.sekali gus menaik kan semangat study saya! :)]
subject yg dikatakan 'killer' subject for accounting student ada pd sem ini.
lebih perhatian diberikan kpd si 'dia' Encik FAR~ :P [huu..muga tak terlebih sgt perhatian buat si 'dia' sampai yg lain kejelesan,oke! :P]
positif-lah pd Dia! :) ,usaha terus, doa jangan putus!
"I will never say never!
I will fight till forever!
Whenever you knock me down,
I will not stay on the ground! "

"nak jadi sekuat,segigih&setabah kung fu panda, sehikmah master sifu nya~"
0_o Ameen!


special tribute > WOW! Camp,Institusi Usrah

Ukhuwah itu indah,apabila bertemu dan berpisahnya kerana Dia :')
Rindu kan daerah memori itu...
kenangan bersama mereka..
bersama-sama mencari dan memburu secebis nilai tarbiyyah...


Sahabat yg beriman seperti bulan menerangi kegelapan,
Sahabat yg setia bagai pewangi yg mengharum,
Sahabat yg sejati menjadi pendorong impian,
Sahabat berhati mulia membawa kita ke Jalan Allah...

terimbau memori melagukan dan memaknakan bersama lagu 'menjadi Diriku'
bersama mereka~ :) yang pasti!

jum dengar! ;)


video


senyuman itu~:)

brace yourself to be WOW'ed by WOW! Camp~ :)
alhamdulillah...
perancangan kita,percaturan kita...
akhirnya Dia yg sebaik-baik perancang dan pencatur..
kerana segalanya milikNya :')
atas segalanya,kembali kepada Dia!
Allah itulah zat yang Maha Kaya.
Benar,milik ALLAH segala yang ada.
tetapi bukan kerana itu Dia digelar Al-Ghani(Yang Maha Kaya)
Allah itu Maha Kaya kerana DIA tidak memerlukan sesuatu,sebaliknya segala sesuatu yang memerlukan Dia :')
kami hanya wasilah..
namun Dialah pemegang setiap hati-hati itu...
muga hati-hati ini terus bertaut keranaNya~ :')
muga atas ikatan ukhuwah ini kita saling menguatkan antara satu sama lain dlm mengabdikan diri kpdNya..
Tangan yg menghulur bunga mawar pasti berbau harum,jadilah tangan itu!
insyaAllah..Allahumma Ameen!


Dalam kehidupan seharian,
akal kelihatan sarat di sumbat dgn pelbagai muatan ilmu..
namun,harus diingat..
akal yang dipenuhi ilmu itu perlukan pimpinan hati yang sarat dengan iman...
mantapkan iman,agar akal itu terus terpimpin...
terkadang,bila akal itu terus dibiar sarat tanpa panduan iman yg sebenar,takut terjerumus ke lembah yg tampak realistik tetapi tidak selari dgn perintah Dia..nauzubilah!



bila berbicara mengenai dosa...
Mujurlah dosa itu tidak berbau...
jika tidak...
tiada siapa yg sudi mendekati kita~
mari bersama.
duduk.
kenang kembali...
namun,jangan bersedih atau berputus harap...
kerana Dia yang kita kenal bersifat Al-Ghafur(Yang Maha Pengampun)
muga secebis nilai tarbiyyah ini bisa mendidik jasad dan hati kita...
berdoalah kepadaNya agar diper'besar'kan iman kita setiap hari! :)

muga gunungan nafsu itu dapat kita tawan! -latar tempat; CP 1-Gunung Ledang

Setiap mata pasti akan menangis di padang mahsyar,
kecuali mata yg dipejamkan dari yg haram,
mata yang berjaga malam dlm jihad
dan...
mata yang menitiskan air mata taqwa... :')

Ya muqollibal qulub,tsabbit qolbi 'ala dinik~


Alhamdulillah..
jujur,terasa 'dekat' hati ini bila bersama mereka :)
mereka...adik-adik Big Circle 110 :)
Ya Rabb,syukran atas kurniaan ini...! :')
terima kasih juga diucapkan kpd tenaga kerja WOW!Camp...jasa kalian hanya Dia yg mampu membalasnya...tak lupa juga kpd kakak yg sy kerinduan~ sis Aina(miss poOh) dan shbtnya sis Ain yg sudi turun dr kejauhan demi membantu adik2nya ini :)

last but not least;
"terimalah aku,seperti apa adanya,aku hanya insan biasa,tak mungkin sempurna~" :)

"trikidi kidi kidi,trikidu kidu kidu,
i love you,
i love you,
i love you!
i love you in d morning and every afternoon,
i love you in d evening and under little moon,
i love you,i love you,i love you!
theres only 1 thing,2 do,3 WORDS, 4 you...
I LOVE YOU"

~special tribute utk adik2 muslimat :)~




Allah,inilah hambaMu...


Saya tiba,tetapi saya tidak tahu daripada mana?
Akan tetapi,saya tiba,sungguh saya sudah melihat dihadapanku ada jalan..
lalu saya pun berjalan...
dan saya tetap akan berjalan
baik saya kehendaki ataupun saya enggan untuk itu...
saya tidak tahu...
saya tidak tahu...
Nauzubillah~
Kamu tidak tahu dan kamu tidak membaca,kamu telah berpaling dan kamu derhaka,kamu berdosa,bersalah dan berlaku sombong..nah,ini balasan nya buat kamu...kamu yang membuai rasa tidak tahu itu hingga tidur selena-lenanya tanpa dikejutkan untuk BANGUN dan MENCARI...
Kata Syeikh Ibnu 'Athaillah ;

"Sebahagian daripada tanda-tanda kejayaan di akhir tujuan itu ialah kembalinya kepada Allah Yang Maha Tinggi pada awal langkah"

Sahabat.Mari.BANGUN.betulkan niat.tune semula hati itu~
Kita mahukan Redho Allah itu tetapi atas niat apa kebaikan-kebaikan itu kita lakukan?
Kita mahu mempertajamkan mata hati dlm mengenal Dia,tapi kita tak pernah mencari kaifiatnya?kata-kata hanya terus meniti di bibir...tinggal di situ.
Kita mahukan dan meminta pertolongan kepada Allah tetapi hati kita tidak khusyu' dan tawadhu' dalam mengingatiNya...hati itu tempat letaknya Niat...ayuh,tune semula hati itu~!

Sekali air bah,sekali pantai berubah..Jangan jadi seperti itu...tidak dinamakan perjuangan tanpa kepayahan bukan?



Duhai diri...
Misi Agung sbg seorg manusia tidak akan selesai selagi hayat yg ditempuh tidak melalui jalan berliku...
Pengorbanan selalunya menuntut sebuah kesetiaan dan ketabahan yg penuh rasa iltizam...
Hidup ini JIHAD...dan begitulah juga dgn menuntut ilmu...
Ilmu ibarat air yg mengalir,tadahilah ia dgn penuh rasa ikhlas,insaf dan bersyukur...
Dunia dan akhirat hanya diperoleh dgn ilmu...
Kebahagiaan yg hakiki hanyalah apabila dapat menyempurnakan segala hak2 Allah dan dapat beramal dgn Sunnah Nabi...
Jalankan tugas sebagai hamba Allah yg sejati...
Tahu diri sbg hamba adalah ilmu,Merasa diri sbg hamba adalah penghayatan...
Teman Sejati Membina Ukhuwah Sejati...
Oleh itu,jadikan Al-Quran sbg teman sejati,Solat sbg pendinding diri,Zikir sbg muraqabah kpd Ilahi...
Hanya dgn mengingatiNya hatikan tenang...
Selamanya berjihad pada jalan Ilahi!
Capailah kejayaan melalui Solat&Sabar..
Allah Knows Best!

Malam 1 syawal yang lepas,sayu mendengar takbir yang kedengaran.teringatkan abah yang masih di sana..teringat malam raya yang lepas,bersama-sama seluruh keluarga solat berjemaah,mendengar tazkirah dan bertakbir bersama-sama...Allah...dalam takbir pun masih mengingati manusia?bukankah takbir itu untuk mengingati Allah,bukan mengingati manusia?kalimah "ALLAHUAKBAR" yang bermaksud ALLAH Maha Besar...terang-terangan telah dinyatakan...bibir melafazkan ALLAH,tetapi,hati masih mengingati MANUSIA...nah,baru diuji sedikit,hati sudah tidak keruan!mengingati manusia lebih dari mengingatiNya sedangkan atas kuasaNya juga 'nikmat' itu dapat dikembalikan..tidak adil kan manusia?meminta kepada Dia,tetapi dalam beribadat pun masih mengingatkan manusia...hanya pengabdian kepada Tuhannya dari sudut fizikal,tetapi hatinya masih kepada manusia...Allah..inilah hambaMu :'(

Kesibukan dunia...Allah..ini lagi satu masalah hambaMu ini...
teringat kata-kata Rabiah Al-Adawiyah ;

"Carilah akhirat nescaya dunia mengejarmu.Sekiranya hanya dunia yang kamu idamkan,hancurlah dunia dan akhiratmu"

Alhamdullillah.saya percaya bahawa dari paksaan itu juga akan membuahkan rasa ikhlas.saya percaya itu.'memaksa' diri ke sebuah majlis zikir dalam kesibukan dan kegusaran hati dan diri yang bakal 'berperang' dunia di dewan peperiksaan.sedar,hati ini perlu diberi 'santapan'nya.akhirnya,berbekal iltizam,melangkah juga ke majlis zikir itu.berpeluang solat berbumbungkan langit walau tanpa bintangnya,hujan yang turun rintik-rintik...Allah..hinanya diriku dihadapanMu...betapa hambanya aku...hamba kepada Dia..selama ini,hati terus menjadi 'hamba' kpd tuntutan-tuntutan duniawi...hubungan antara aku dengan Dia yang amat terhad...sedangkan ilmu yang diperolehi tidak menjamin akhlak dan adab kita kepada Allah...Bahkan,ilmu itu juga sekiranya digunakan bukan pada tempatnya,hanya akan menyebabkan kita terhumban hina ke dalam neraka...Nauzubillah...tetapi Ya Allah,inilah hambaMu :'(

Teringat lagi nasihat Rabiah Al-Adawiyah ;

" Jadikanlah diri kalian tawadhu' dan khusyu' seperti di dalam solat sepanjang hari,setiap detik dan saat" *subhanaAllah,mampukah kita?

Bersihkan hati dengan siraman takwa supaya memperoleh hati yang sentiasa rindu dan cinta kepada Allah lebih daripada segala-galanya.Bukankah kita selalu berikrar pada permulaan solat dalam doa iftitah dengan lafaz ,sesungguhnya solatku,ibadahku,dan matiku hanya utntuk Allah,Tuhan sekalian Alam?Engkau mencintai dan merindui Tuhan dan RasulMu?buktikan~!

*Inna Ma'al U'sri Yusro "Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan" [i meant it ] :')
*ayuh sahabat,merefleksi diri...
*entry ini yang pertama 'dilahirkan' setelah 4 bulan berusaha mendapatkan hanya segulung kertas yang bernama 'ijazah'
*Semoga hati ini,sentiasa dekat...padaNya...
*banyaknya halangan?pasti besar kejayaan yang menanti di depan kan? positif-lah~! ^__^

hati dan dosa

Catatan ini..hanya catatan biasa yang terhasil dari seorang insan yang biasa...
Catatan ini...adalah buah fikiran setelah melewati daerah daerah itu...
Daerah-daerah yang hilangnya keikhlasan,daerah-daerah yang diselubungi hijab hati-hatinya dan daerah-daerah yang menggetirkan...


Ya.hati ini umpama sebatang kayu...dan dosa pula ibarat sebatang paku..
bayangkan saja,tiap kali kita melakukan dosa,tiap itulah sebatang paku dicucuk kan ke permukaan kayu...
tiap kali kita bertaubat,menyesal atas perbuatan dosa,paku itu akan ditanggalkan..
dan sekrg,tinggallah kesan cabutan paku tadi..
Nah..
Jika di praktikkan cara ini,entah berapa lagi ruang yg masih tinggal suci bersih tanpa sebarang kesan paku pun...

Dosa...
tak payah tunggu sampai melakukan perbuatan jenayah yg berat2 spt merompak,membunuh...
cukup dgn berkata 'Ah' kpd ibu kita,cukup juga dgn penipuan yg dibuat pd org sekeliling dgn alasan 'tipu sunat' konon kononnya...
ini juga asbab kpd bertambah nya titik noda hitam di hati kita,ibarat paku td...
Bila melakukan dosa,
alhamdulillah,ada yang tersedar bhw dia telah melakukan dosa..
malangnya,ada yang hanyut dibawa arus dosa...
ada yang beribadah,namun jd riak..
riak dgn ketinggian ilmunya,tinggi quantiti ibadahnya dan segala gala yg tinggi mengenai nya..
ada yang berharta,takbur dgn segala yg dimilikinya hari ini..
mula meninggalkan suruhanNya..
lebih malang lagi,menafikan segala perintahNya...
ada yang pd masa sihat,bibirnya tak lekang dr kata2 yg memuji,
namun,bila dtg masa sakitnya,segala kutukan keluar dari bibirnya yg pernah manis suatu ketika dulu...
ada juga mereka yang sibuk ingin kelihatan hebat dimata mata manusia..
mula berbohong sana sini...
hilangnya nilai2 keikhlasan...
sedangkan tiada seorang pun yang akan lebih tinggi darjatnya melainkan Allah yang Maha Berkuasa..

Semua ini hasil daripada hijab hijab yang telah sekian lama menyelubungi hati-hati itu...

Hati itu umpama kaca mata,kalau kita menggunakan kaca mata yang bening,apa yang kita lihat akan tampak apa adanya.Yang putih akan jelas putihnya,yang coklat,jelas keasliannya.Namun kalau kita menggunakan kaca mata hitam,apa yang kita lihat tak akan sama dgn apa yang ada pada realitinya.Yang putih akan menjadi kelabu,yang coklat muda akan menjadi coklat tua..
Begitu juga dengan hati...
kalau hati kita jernih,kita akan melihat dengan apa yang ada pada realitinya,
jika hati kita hitam diselubungi 'hijab' dosa yang kian menebal,kemungkinan juga pada satu hari nanti kita tidak akan nampak apa-apa..selain dari melakukan dosa..
Nauzubillah!



Iman seorang hamba (Allah) tidak akan lurus melainkan (apabila) hatinya lurus manakala hati seorang hamba (Allah) tidak akan lurus melainkan (apabila) lisannya lurus.”
[Musnad Ahmad, as-Shahihah, no: 2841]



p/s : sifat amarah itu juga punca kpd melakukan dosa?
teringat ayat2 duha : " Tak baik tau marah marah.Allah marah orang yang marah-marah"
Jiwa tersenyum.Hati tersenyum :)


pp/s : oh.hampir terlupa! Sanah helwah buat blog ini..sudah setahun pun berlalu..tersenyum apabila melewati semula daerah daerah entry yang lepas ;)