special tribute > WOW! Camp,Institusi Usrah

Ukhuwah itu indah,apabila bertemu dan berpisahnya kerana Dia :')
Rindu kan daerah memori itu...
kenangan bersama mereka..
bersama-sama mencari dan memburu secebis nilai tarbiyyah...


Sahabat yg beriman seperti bulan menerangi kegelapan,
Sahabat yg setia bagai pewangi yg mengharum,
Sahabat yg sejati menjadi pendorong impian,
Sahabat berhati mulia membawa kita ke Jalan Allah...

terimbau memori melagukan dan memaknakan bersama lagu 'menjadi Diriku'
bersama mereka~ :) yang pasti!

jum dengar! ;)


video


senyuman itu~:)

brace yourself to be WOW'ed by WOW! Camp~ :)
alhamdulillah...
perancangan kita,percaturan kita...
akhirnya Dia yg sebaik-baik perancang dan pencatur..
kerana segalanya milikNya :')
atas segalanya,kembali kepada Dia!
Allah itulah zat yang Maha Kaya.
Benar,milik ALLAH segala yang ada.
tetapi bukan kerana itu Dia digelar Al-Ghani(Yang Maha Kaya)
Allah itu Maha Kaya kerana DIA tidak memerlukan sesuatu,sebaliknya segala sesuatu yang memerlukan Dia :')
kami hanya wasilah..
namun Dialah pemegang setiap hati-hati itu...
muga hati-hati ini terus bertaut keranaNya~ :')
muga atas ikatan ukhuwah ini kita saling menguatkan antara satu sama lain dlm mengabdikan diri kpdNya..
Tangan yg menghulur bunga mawar pasti berbau harum,jadilah tangan itu!
insyaAllah..Allahumma Ameen!


Dalam kehidupan seharian,
akal kelihatan sarat di sumbat dgn pelbagai muatan ilmu..
namun,harus diingat..
akal yang dipenuhi ilmu itu perlukan pimpinan hati yang sarat dengan iman...
mantapkan iman,agar akal itu terus terpimpin...
terkadang,bila akal itu terus dibiar sarat tanpa panduan iman yg sebenar,takut terjerumus ke lembah yg tampak realistik tetapi tidak selari dgn perintah Dia..nauzubilah!



bila berbicara mengenai dosa...
Mujurlah dosa itu tidak berbau...
jika tidak...
tiada siapa yg sudi mendekati kita~
mari bersama.
duduk.
kenang kembali...
namun,jangan bersedih atau berputus harap...
kerana Dia yang kita kenal bersifat Al-Ghafur(Yang Maha Pengampun)
muga secebis nilai tarbiyyah ini bisa mendidik jasad dan hati kita...
berdoalah kepadaNya agar diper'besar'kan iman kita setiap hari! :)

muga gunungan nafsu itu dapat kita tawan! -latar tempat; CP 1-Gunung Ledang

Setiap mata pasti akan menangis di padang mahsyar,
kecuali mata yg dipejamkan dari yg haram,
mata yang berjaga malam dlm jihad
dan...
mata yang menitiskan air mata taqwa... :')

Ya muqollibal qulub,tsabbit qolbi 'ala dinik~


Alhamdulillah..
jujur,terasa 'dekat' hati ini bila bersama mereka :)
mereka...adik-adik Big Circle 110 :)
Ya Rabb,syukran atas kurniaan ini...! :')
terima kasih juga diucapkan kpd tenaga kerja WOW!Camp...jasa kalian hanya Dia yg mampu membalasnya...tak lupa juga kpd kakak yg sy kerinduan~ sis Aina(miss poOh) dan shbtnya sis Ain yg sudi turun dr kejauhan demi membantu adik2nya ini :)

last but not least;
"terimalah aku,seperti apa adanya,aku hanya insan biasa,tak mungkin sempurna~" :)

"trikidi kidi kidi,trikidu kidu kidu,
i love you,
i love you,
i love you!
i love you in d morning and every afternoon,
i love you in d evening and under little moon,
i love you,i love you,i love you!
theres only 1 thing,2 do,3 WORDS, 4 you...
I LOVE YOU"

~special tribute utk adik2 muslimat :)~




Allah,inilah hambaMu...


Saya tiba,tetapi saya tidak tahu daripada mana?
Akan tetapi,saya tiba,sungguh saya sudah melihat dihadapanku ada jalan..
lalu saya pun berjalan...
dan saya tetap akan berjalan
baik saya kehendaki ataupun saya enggan untuk itu...
saya tidak tahu...
saya tidak tahu...
Nauzubillah~
Kamu tidak tahu dan kamu tidak membaca,kamu telah berpaling dan kamu derhaka,kamu berdosa,bersalah dan berlaku sombong..nah,ini balasan nya buat kamu...kamu yang membuai rasa tidak tahu itu hingga tidur selena-lenanya tanpa dikejutkan untuk BANGUN dan MENCARI...
Kata Syeikh Ibnu 'Athaillah ;

"Sebahagian daripada tanda-tanda kejayaan di akhir tujuan itu ialah kembalinya kepada Allah Yang Maha Tinggi pada awal langkah"

Sahabat.Mari.BANGUN.betulkan niat.tune semula hati itu~
Kita mahukan Redho Allah itu tetapi atas niat apa kebaikan-kebaikan itu kita lakukan?
Kita mahu mempertajamkan mata hati dlm mengenal Dia,tapi kita tak pernah mencari kaifiatnya?kata-kata hanya terus meniti di bibir...tinggal di situ.
Kita mahukan dan meminta pertolongan kepada Allah tetapi hati kita tidak khusyu' dan tawadhu' dalam mengingatiNya...hati itu tempat letaknya Niat...ayuh,tune semula hati itu~!

Sekali air bah,sekali pantai berubah..Jangan jadi seperti itu...tidak dinamakan perjuangan tanpa kepayahan bukan?



Duhai diri...
Misi Agung sbg seorg manusia tidak akan selesai selagi hayat yg ditempuh tidak melalui jalan berliku...
Pengorbanan selalunya menuntut sebuah kesetiaan dan ketabahan yg penuh rasa iltizam...
Hidup ini JIHAD...dan begitulah juga dgn menuntut ilmu...
Ilmu ibarat air yg mengalir,tadahilah ia dgn penuh rasa ikhlas,insaf dan bersyukur...
Dunia dan akhirat hanya diperoleh dgn ilmu...
Kebahagiaan yg hakiki hanyalah apabila dapat menyempurnakan segala hak2 Allah dan dapat beramal dgn Sunnah Nabi...
Jalankan tugas sebagai hamba Allah yg sejati...
Tahu diri sbg hamba adalah ilmu,Merasa diri sbg hamba adalah penghayatan...
Teman Sejati Membina Ukhuwah Sejati...
Oleh itu,jadikan Al-Quran sbg teman sejati,Solat sbg pendinding diri,Zikir sbg muraqabah kpd Ilahi...
Hanya dgn mengingatiNya hatikan tenang...
Selamanya berjihad pada jalan Ilahi!
Capailah kejayaan melalui Solat&Sabar..
Allah Knows Best!

Malam 1 syawal yang lepas,sayu mendengar takbir yang kedengaran.teringatkan abah yang masih di sana..teringat malam raya yang lepas,bersama-sama seluruh keluarga solat berjemaah,mendengar tazkirah dan bertakbir bersama-sama...Allah...dalam takbir pun masih mengingati manusia?bukankah takbir itu untuk mengingati Allah,bukan mengingati manusia?kalimah "ALLAHUAKBAR" yang bermaksud ALLAH Maha Besar...terang-terangan telah dinyatakan...bibir melafazkan ALLAH,tetapi,hati masih mengingati MANUSIA...nah,baru diuji sedikit,hati sudah tidak keruan!mengingati manusia lebih dari mengingatiNya sedangkan atas kuasaNya juga 'nikmat' itu dapat dikembalikan..tidak adil kan manusia?meminta kepada Dia,tetapi dalam beribadat pun masih mengingatkan manusia...hanya pengabdian kepada Tuhannya dari sudut fizikal,tetapi hatinya masih kepada manusia...Allah..inilah hambaMu :'(

Kesibukan dunia...Allah..ini lagi satu masalah hambaMu ini...
teringat kata-kata Rabiah Al-Adawiyah ;

"Carilah akhirat nescaya dunia mengejarmu.Sekiranya hanya dunia yang kamu idamkan,hancurlah dunia dan akhiratmu"

Alhamdullillah.saya percaya bahawa dari paksaan itu juga akan membuahkan rasa ikhlas.saya percaya itu.'memaksa' diri ke sebuah majlis zikir dalam kesibukan dan kegusaran hati dan diri yang bakal 'berperang' dunia di dewan peperiksaan.sedar,hati ini perlu diberi 'santapan'nya.akhirnya,berbekal iltizam,melangkah juga ke majlis zikir itu.berpeluang solat berbumbungkan langit walau tanpa bintangnya,hujan yang turun rintik-rintik...Allah..hinanya diriku dihadapanMu...betapa hambanya aku...hamba kepada Dia..selama ini,hati terus menjadi 'hamba' kpd tuntutan-tuntutan duniawi...hubungan antara aku dengan Dia yang amat terhad...sedangkan ilmu yang diperolehi tidak menjamin akhlak dan adab kita kepada Allah...Bahkan,ilmu itu juga sekiranya digunakan bukan pada tempatnya,hanya akan menyebabkan kita terhumban hina ke dalam neraka...Nauzubillah...tetapi Ya Allah,inilah hambaMu :'(

Teringat lagi nasihat Rabiah Al-Adawiyah ;

" Jadikanlah diri kalian tawadhu' dan khusyu' seperti di dalam solat sepanjang hari,setiap detik dan saat" *subhanaAllah,mampukah kita?

Bersihkan hati dengan siraman takwa supaya memperoleh hati yang sentiasa rindu dan cinta kepada Allah lebih daripada segala-galanya.Bukankah kita selalu berikrar pada permulaan solat dalam doa iftitah dengan lafaz ,sesungguhnya solatku,ibadahku,dan matiku hanya utntuk Allah,Tuhan sekalian Alam?Engkau mencintai dan merindui Tuhan dan RasulMu?buktikan~!

*Inna Ma'al U'sri Yusro "Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan" [i meant it ] :')
*ayuh sahabat,merefleksi diri...
*entry ini yang pertama 'dilahirkan' setelah 4 bulan berusaha mendapatkan hanya segulung kertas yang bernama 'ijazah'
*Semoga hati ini,sentiasa dekat...padaNya...
*banyaknya halangan?pasti besar kejayaan yang menanti di depan kan? positif-lah~! ^__^

hati dan dosa

Catatan ini..hanya catatan biasa yang terhasil dari seorang insan yang biasa...
Catatan ini...adalah buah fikiran setelah melewati daerah daerah itu...
Daerah-daerah yang hilangnya keikhlasan,daerah-daerah yang diselubungi hijab hati-hatinya dan daerah-daerah yang menggetirkan...


Ya.hati ini umpama sebatang kayu...dan dosa pula ibarat sebatang paku..
bayangkan saja,tiap kali kita melakukan dosa,tiap itulah sebatang paku dicucuk kan ke permukaan kayu...
tiap kali kita bertaubat,menyesal atas perbuatan dosa,paku itu akan ditanggalkan..
dan sekrg,tinggallah kesan cabutan paku tadi..
Nah..
Jika di praktikkan cara ini,entah berapa lagi ruang yg masih tinggal suci bersih tanpa sebarang kesan paku pun...

Dosa...
tak payah tunggu sampai melakukan perbuatan jenayah yg berat2 spt merompak,membunuh...
cukup dgn berkata 'Ah' kpd ibu kita,cukup juga dgn penipuan yg dibuat pd org sekeliling dgn alasan 'tipu sunat' konon kononnya...
ini juga asbab kpd bertambah nya titik noda hitam di hati kita,ibarat paku td...
Bila melakukan dosa,
alhamdulillah,ada yang tersedar bhw dia telah melakukan dosa..
malangnya,ada yang hanyut dibawa arus dosa...
ada yang beribadah,namun jd riak..
riak dgn ketinggian ilmunya,tinggi quantiti ibadahnya dan segala gala yg tinggi mengenai nya..
ada yang berharta,takbur dgn segala yg dimilikinya hari ini..
mula meninggalkan suruhanNya..
lebih malang lagi,menafikan segala perintahNya...
ada yang pd masa sihat,bibirnya tak lekang dr kata2 yg memuji,
namun,bila dtg masa sakitnya,segala kutukan keluar dari bibirnya yg pernah manis suatu ketika dulu...
ada juga mereka yang sibuk ingin kelihatan hebat dimata mata manusia..
mula berbohong sana sini...
hilangnya nilai2 keikhlasan...
sedangkan tiada seorang pun yang akan lebih tinggi darjatnya melainkan Allah yang Maha Berkuasa..

Semua ini hasil daripada hijab hijab yang telah sekian lama menyelubungi hati-hati itu...

Hati itu umpama kaca mata,kalau kita menggunakan kaca mata yang bening,apa yang kita lihat akan tampak apa adanya.Yang putih akan jelas putihnya,yang coklat,jelas keasliannya.Namun kalau kita menggunakan kaca mata hitam,apa yang kita lihat tak akan sama dgn apa yang ada pada realitinya.Yang putih akan menjadi kelabu,yang coklat muda akan menjadi coklat tua..
Begitu juga dengan hati...
kalau hati kita jernih,kita akan melihat dengan apa yang ada pada realitinya,
jika hati kita hitam diselubungi 'hijab' dosa yang kian menebal,kemungkinan juga pada satu hari nanti kita tidak akan nampak apa-apa..selain dari melakukan dosa..
Nauzubillah!



Iman seorang hamba (Allah) tidak akan lurus melainkan (apabila) hatinya lurus manakala hati seorang hamba (Allah) tidak akan lurus melainkan (apabila) lisannya lurus.”
[Musnad Ahmad, as-Shahihah, no: 2841]



p/s : sifat amarah itu juga punca kpd melakukan dosa?
teringat ayat2 duha : " Tak baik tau marah marah.Allah marah orang yang marah-marah"
Jiwa tersenyum.Hati tersenyum :)


pp/s : oh.hampir terlupa! Sanah helwah buat blog ini..sudah setahun pun berlalu..tersenyum apabila melewati semula daerah daerah entry yang lepas ;)

[-] Stress! :)


Saya pasti,seluruh sahabat2 di MMU sibuk dgn persiapan final exam yg dinanti-nanti* :P
InsyaAllah segala yang terbaik buat kalian :)
Hindari negative stress ;)
persiapan exam plg besar kita di akhirat sana pun insyaAllah bergerak seiring hendakNya :)
Entry kali ini,jum kita ronda-ronda mata tgk gamba baby yg cumil-cumil ni..jum?
pasti tersenyum melihat kecumilan kurniaan Allah buat mereka..wee~ :D






Mata bulat penegasan di sini~ :P



Alololo..cumill nye!~ *wink*




Ops!~ wallpaper handfon saye tersesat di sini :P wee~



Kaki mcm tak jejak lantai je tu?~ :P



blushing nye? malu ye cik baby? :P



Ops!~ cik Duha pulak tersesat di sini :P
comot nye~ :P



Pasti tersenyum, bukan? ;)

*Bunch of luck buat semua!~ :)


p/s : saya sangat rindukan Duha :'( wuu~

جلديه


"Sungguh, orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat kami, kelak akan kami masukkan ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti dengan kulit yang lain, agar mereka merasakan azab.Sungguh,Allah Maha Perkasa, Maha Bijaksana" -An-Nisa : 56-

Mengikut teori yang sedang digunapakai oleh doc2 kulit sedunia:
--) pain receptor terletak pada lapisan dermis
--) pada epidermis,hanya ada kulit2 mati dll as barrier defense yg 1st

sebab tuh, bile kite tercucuk pisau, atau terhulur jari kat api
kite jerit kuat2
sebab pain receptor tuh berfungsi detect rase sakit tuh..
tapi..
kalau orang yang terbakar teruk kulit dia
sebenarnya dia dh x rasa sakit dah..sebab
pain receptor tuh dah hangus same*betol ke penggunaan tu??

back to ayat tadi,
just imagine
kalau Allah x tukar kulit yang baru dan kita tengah diazab
kemungkinan kita akan melompat2 keriangan sebab x rasa sakit
sebab apa???
pain receptor dah hancur !

sebab tu la..
Allah kata,tiap2 kali kulit kita hangus ketika diazab
Allah akan tukar kulit yang baru
supaya kesakitan tu dirasa berpanjangannnnn...
x tergambar..Nauzubillah!~

sharing dr sahabat di bumi Jordan~Syukron ya Ukhti :')

p/s : anggota tubuh kita sendiri yg akan menjadi saksi atas setiap perbuatan kita sepanjang di dunia ini...dan pada saat itulah,tiada lagi gunanya kelebihan org2 yang hebat dlm menyusun kata,tiada lagi guna kelebihan menyampaikan hujah~
yang tinggal hanyalah Iman dan Taqwa..


Travelog diri~



Alhamdulillah...
Yang berkuasa di atas Sana masih memberi kesempatan buat diri...
Pagi ini terasa lain...
minda jadi terfikir,kenapa perasaan spt ini wujud?
oh ya,saya tahu.
Duha dah tiada di rumah ini...
telah pun pulang ke rumah barunya di gombak..
satu suasana yg perlu saya harungi dgn tabah dan kuat!
kalau sebelum ni,walk to school,run to home[run to Duha] :P
sekarang ni,dah kena run to school pulak...
focus utk final exam pula...
nak run to home pun,duha bukannye ada lagi :((
Jadi...

Isz,Energize yourself!!!

Alhamdulillah,semlm juga berkesempatan menolong kakak di rumah barunya...
SubhanaAllah!sgt cantik alam ciptaan Allah...
Lokasi rumah yg berada di atas bukit,saling tak tumpah spt jalan2 di cameron highlands[minda jd teringat ;travelog aspirasi ramadhan sebntar ^^,]
Moga tempat itu bakal menjadi tempat yg baik buat kakak membesarkan anak2 nya
[inilah harapan kakak dan kami jua~] InsyaAllah :)

cuba baca dialog dibawah ;)

Duha : tu MU [bila nampak logo MMU]...Kelas mak teh [MU = MMU versi Duha]
Mak (Nenek) : a'ah la..pandai nye Duha ni..Dah besar nnt duha nak sekolah dekat MU ke?
Duha : Tak...sekolah Quran

......

Speechless sebentar dengar ayat2 dr duha tadi..
wuuu~
"muga kesejahteraan,kebajikan dan kecerdikan sentiasa bersamamu,si anak kecil" :')
hati jadi terharu,minda jadi berfikir setelah mendengar ayat2 tadi..
biarkan ia tinggal menjadi rahsia monolog diri ini...
Alhamdulillah,kebetulan depan rumah duha yang baru ni,terletaknya juga Akademi Tahfiz Bestari..
termakbul hajat duha :p
dok depan umah pun jadi la kan?mama duha ada plan lain utk Duha :P wee~
sekali lagi,
"muga kesejahteraan,kebajikan dan kecerdikan sentiasa bersamamu,si anak kecil" :')

pen off tentang duha.

Akademi Al-Fateh~
No word bests can describe my feeling towards dis tamrin :')
terbaca juga blog sahabat yang bercerita tentang tamrin ini,
sgt teruja kerana mereka mampu melafazkan dgn bait2 penulisan...
tetapi,bukan niat di hati utk sengaja tidak membuat sebrang post mengenai tamrin ini...
sejujurnya,perasaan dan nilai tarbiyyah yg saya dapat tak dapat di luahkan dengan bait2 penulisan..
buat kakak/kakak2 yang pernah mendengar luahan saya mengenai akademi Al-Fateh ini,
"I really mean it!"
Syukron kepada semua tenaga kerja Akademi Al Fateh
Secara jujur dari hati,Objektif kalian tercapai!~
harap didoakan agar kami semua thabat atas jalan Ini..

[segera pen off mengenai akademi al-fateh :(( ]
syukron again~

p/s : menanti entry mengenai akademi al'fateh dari MisS PoOh~ kite ;) wink**

"Moga tarbiyyah yang telah pun kalian sampaikan ini,akan menjadi salah satu catalyst dalam misi pembentukan generasi Rabbani"

InsyaAllah~


motivate!



Atas segalanya...InsyaAllah! :)
motivate urself!
Rabbi Yassir Wa la Tua'ssir...

Hurmmm...???


Pagi 23 March...
Ya.tidak semua yg kita rancangkan akan berlaku spt apa yg telah direncanakan.
walaupun,telah dicatatkan dlm schedule harian,to-do list mahupun di set kan reminder di handphone..
Allah lebih Tahu...
Hajat utk ke pasar bkt beruang dgn berjalan kaki dgn mak tak kesampaian..
Pd sebelah lewat mlm nya kami dikejutkan dgn duha yg sudah mula tak selesa...
menunjukkan simptom2 awal demam...
Malah,destinasi kami berubah ke Klinik Amal&Surgeri di Bkt Katil...
Kenapa??
Si kecik Duha..demam pula..semlm teman nenek amik ubat dkt klinik,hari ni,si kecik tu pulak yg demam...
Si kecik Duha byk mengajar saya..
sepanjang hari ini,
Duha byk sebut ayat2 dkt bwh ni;
"AllahusSomad"
bermksud : (Allah tempat meminta segala sesuatu)Al-ikhlas; 2
"Allah selamatkan Duha"
"Adik2,InsyaAllah Boleh!"

Hati jd tersentuh.
Dalam diam,hati ini tak henti memohon dan merayu pd Allah agar sembuhkanlah demamnya.
tak sanggup lagi mendengar ayat2nya yg sgt membuat hati ini jd sayu :'(
tak sanggup juga melihatnya menahan sakit..
Alhamdulillah,demamnya beransur kebah..
hanya panas sedikit shj..
Muga cepat sembuhnya!

Hikmah perginya kami ke klinik Amal td,
Saya bertemu dgn Lecturer Accounting saya waktu Sem 1 dahulu..
Mdm Idayu...
Mdm bertanyakan course yg saya telah apply tempoh hari...
wuu...
takut nak menjawab pd mulanya...
tapi,akhirnya ku maklumkan jua demi ingin meminta secebis nasihat drnya...
Nasihat Mdm buat diri ini yg bercita2 utk persue ACCA...
"You nnt Iszyani,waktu practical nnt apply la practical at big 3 accounting firm"
"If u really want to persue your ACCA,make sure u focus on it.Full time! and not part time like me.Susah.."
Aduii..bila mdm ckp mcm tu td,mcm2 dah terbyg di fikiran...
Usia?Cita2?life planning?
Ya Rabb..segalanya kuserahkan padaMu..
Yang Maha Mengetahui apa yg terbaik buat diriku..Amiinn..
Dear readers,
doakan yang terbaik ya? ;)




Panjang ceritanya...


Assalamualaikum..dear readers! :)
Alhamdulillah..cuti mid term pun dah bermula..
hajat dihati ingin menggunakan cuti ini sepnuhnya buat family tersayang :')
Buat family yg tersayang,maaf atas segala tugas/tanggungjawab yg agak tak disempurnakan sebulan kebelakangan ini..
diri dihimpit dgn pelbagai tanggungjawab yang mungkin secara tak langsung telah melukakan hati kalian..
harap kalian faham..
inilah risiko yg harus ku ambil..tanggungjawab di uni. dan pd masa yg sama,tinggal di rumah bersama keluarga...
hubungan dgn kedua2nya harus kujaga...
itulah hakikat yg harus kutelan..
maaf sekali lagi atas setiap langkah yg tersalah..
Terima kasih jua pd mak dan kakak yg sudi mendengar luahan hati ini..
bila hati ini rasa ingin putus asa,kalian lah yg menaikkan semangat ini...
inilah,kelebihannya duduk bersama keluarga :')
syukron teramatt!

banyak perkara yg telah berlaku sepanjang sebulan kesibukan yg melanda diriku..
TIME MANAGEMENT!itu yang penting!

25 Februari 2010 (11 Rabiul Awwal)
kakak melahirkan cahaya matanya yg kedua..means that,Duha dah dapat adik! :D
baby girl again!huhu..bile la pulak nak dpt baby boy nie?hihi..tunggu angah la nnt :P

nak tengok gambar?



Namanya ; NUR AMINATU TOYIBAH
3.4 KG

Alhamdulillah,kakak skrg dah dikurniakan dua cahaya mata..
kedua2nya perempuan..
Nur Asmaa' Mamduhah (Duha)
dan..
Nur Aminatu Toyibah (Toyibah)

mcm mane pulak la perangai Toyibah nnt?ikut mcm kakak dia si kecik Duha tu jugak ke?
alamatnye pengsan la mak teh dia nie nak melayan :)
hihi..sekr dah ada upin&ipin versi perempuan pulak la nmpk nye :p wee~

em,nak cerita psl Duha pulak la :p
Duha?huhu..
dah banyak sgt benda yg dia belajar..huhu
lawak sgt bila tgk keletah dia..sekrg ni dia dah 2 tahun 1 bulan...

ape yg si kecik tu dah belajar lagi?

*sekarang ni si kecik tu tgh dlm sesi menghafal surah Al-Fatihah
*vocab english baru : swimming,student,HAA..NO..NO..NO..(maksudnye dia tak bg org buatla tu :P)
*zikir mmg sentiasa la dkt bibir dia..(walaupun bila nak melakukan kegiatan yg kurang sihat cthnye : nak rampas handfon mak teh secare senyap2!haa..nie la rupenye hidden agenda dia yer!) huhu!

Bile dah dpt adik ni,Duha byk bawak diri..
tak selalu sgt tido dgn mama dia...kadang2 bawa diri tido dgn nenek,kadang2 dgn mak teh.huuhu
yg pastinya,setiap kali nak pegi kelas,memang wajib la kene curi2 keluar dr rumah mcm pencuri..huhu..sbbnye?sbb yg pasti ialah : Duha nak ikut!
nanti after saye dah pegi kelas,dia mesti ckp pd mak atau kakak;
"mak teh tak ajak duha pun?"
wuuu..sedihnya!

yang pastinya jugak,
kebelakangan ni,saye ade byk pula miting di malam hari yg kewajipannya balik pukul 12 malam ke atas...
apa yang pastinya?
pastinya Duha tunggu saye pulang! :')
bile balik penat2 atau tension2 tu,bile tgk muke Duha,dan dgr dia ckp ; "eh,mak teh la" dgn muka yg sgt mengharap,hilang semua rasa penat dan tension yg melanda...
memang kene kiss habis habisan la si kecik tu..hhuhu :*

12 Mac pulak,family pergi jalan2 ke Sarawak,sempena cuti sekolah...
tinggal la saye,kakak yg masih dlm pantang,Duha dgn Toyibah..
agak haru biru gak la time tu..
dgn saye yg sgt sibuk dgn hal kampus(kirenye) dgn hal2 rumah..
kesian dgn kakak yg masih dlm pantang...huh..
Syukron kpd shbtku,Maya(kak lang) yg sudi menjenguk kami :')
time tu mmg tak tertahan lagi..
air mata memang berderai2 la nmpknye...
waktu tu,memang saye hanya mampu berdoa moga Allah panjangkan masa yg saye ada pada setiap hari yg perlu saye lalui sepanjang ketiadaan mak abah...
sepanjang minggu tu,saya byk nilai yg saya pelajari...
Syukron Ya Rabb atas tarbiyyah Mu yang tak ternilai ke atas hamba yg lemah ini :')

20 Mac...
walimah angah di rumah sebelah lelaki..
juga berlangsungnya Simposium Mahasiswa..
Maaf angah..Isz takdpt hadir walimah angah kali ni..
harap tak berkecil hati...
muga angah faham dgn situasi adiknya ini :'(
Simposium Mahasiswa...
hati berasa lapang...saya tak tahu nak gambar kan bagaimana lapangnya..walau apa pun natijahnya,Ya.muga usaha kita yg sedikit ini dipandang oleh Nya... :)

21 Mac...
semalam..Ya.semalam..
agak terkejut dgn kehadiran sahabat2 di MRSM Transkrian dulu...
mereka beramai2 dtg dr Selangor demi melawat sahabat mereka ini yg tak lah sehebat mereka...huhu
walau apa pun,kalian tetap sahabat buat diri ini sampai ke akhirnya!
rindu saat2 bersama kalian!
Syukron atas segalanya!

saya akhiri entry kali ini dgn beberapa gambar si kecik duha buat tatapan ;



1)"ish..nak pilih yg mane ye??"
2) "cepat2!!nanti susu Duha habis!" huhu


3) " hehe hee~ :D"
4) "Alamakk..kaunter tutup la pulak..lari cepattt" hee~

p/s : Syukron pd whole my family for ur encourage words :')
pp/s :Syukron pd Komiti Simposium Mahasiswa ats tarbiyyah dan pengalaman yg dpt diambil oleh diri ini..
ppp/s : Syukron pd sahabat2 Mrsm yg sudi dtg dr jauh menjenguk saye disini :')

renungan sejenak...



"Kadang kala,kita perlu menumpahkan se periuk lauk demi memberi pengajaran kepada seseorang"



p/s : mari berfikir sejenak...

Simposium Mahasiswa

Suatu ketika dahulu, pelajar dan golongan belia adalah nadi pembangunan masyarakat. Golongan inilah yang banyak menitiskan keringat memperjuangkan idea-idea pembaharuan, sehingga sanggup berkering tekak bagi memastikan objektif dan wawasan perjuangan mereka kesampaian. Apa yang pasti usaha mereka sentiasa dihargai masyarakat, para pemimpin negara dan juga agama.

Hakikatnya, itu cuma senario dari lipatan sejarah kita puluhan tahun dahulu. Kini, angkatan belia muda atau dengan lebih spesifiknya golongan mahasiswa,kita dianggap lesu dan tidak bermaya. Tiada lagi kedengaran suara-suara dari para pejuang muda atau kelihatan kelibat tokoh-tokoh kepimpinan muda yang patut dibanggakan oleh masyarakat. Persoalannya bagaimanakah ini boleh terjadi? Di manakah generasi muda di mata masyarakat? Apakah telah padam obor kepimpinan generasi muda yang suatu ketika dahulu marak menyala? Apakah tiada kesinambungannya kini?

Jadi,dalam melahirkan waris kepimpinan yang hebat, kita perlu bersama menyingsing segala kekuatan yang ada dalam mencorakkan gaya kepimpinan yang akan mentadbir negara ini pada masa akan datang.Pelan tindakan bagi mengizinkan berlakunya transformasi di dalam tampuk kepimpinan mahasiswa seharusnya telah dilaksanakan!

“Sememangnya mahasiswa sejak di kampus lagi harus digilap bakat kepimpinannya agar dapat menjadi seorang pemimpin –pendidik ataupun transforming leader yang mampu merubah masyarakat menjadi lebih baik dan unggul pada masa akan datang biar mereka menjadi pemimpin negara. Menginsafi keadaan ini, pemimpin mahasiswa perlulah menoleh kembali peranan mereka. Pimpinan mahasiswa perlu menoleh kembali sejarah perjuangan, mengamati dan menganalisis cabaran semasa serta membentuk visi dan misi masa depan. Hanya mahasiswa yang mempunyai visi dan misi masa depan saja yang akan sedar betapa mahalnya nilai perpaduan, toleransi, budaya dan tradisi ilmu, memahami adabul ikhtilaf(berbeza pandangan), faham menguruskan perubahan(managing changing) dan musyawarah bagi merealisasikan Islam sebagai rahmatan lil ‘alamin(membawa rahmat ke seluruh alam).
-Mustafa Kamil Ayub, 1989

Atas dasar kesatuan dalam membina kepimpinan yang ampuh jua lah kami berasa terpanggil untuk mengadakan Simposium Mahasiswa pada tahun ini.Simposium ini bertujuan untuk membangkitkan kembali kesedaran di kalangan mahasiswa tentang peri pentingnya mencapai satu aliran pemikiran yang sama dalam seluruh organisasi kepimpinan Islam. Peserta Simposium ini juga akan disajikan dengan santapan minda dan rohani yang diharapkan dapat memberikan gambaran tentang corak kepimpinan yang matang dengan adanya persamaan aliran pemikiran yang berlandaskan syariat Islam dan cara terbaik untuk menangani masalah di dalam sesebuah organisasi kepimpinan.InsyaAllah…



Ayuh sertai kami!
Untuk maklumat lanjut boleh hubungi talian di atas(poster) atau pun hubungi saya terus :)
Muga usaha kita ini diberkati Allah..Amin...

IF by Rudyard Kipling


video

This poem specially dedicate to ;
1) Sahabat karib sejak sekolah rendah : Fadhi dan liyana yg kini berada di mansoura U+jordan
*Semoga berjaya dlm bidang yg diceburi; Fadhi,bunch of luck in ur exam!
2) Sahabat2 BRASS dan MRSM Transkrian yg berkesempatan membaca blog ini
*Muga segala jalan yang kita pilih,redha Allah sentiasa bersama kita
3) Sahabat2 tarbiyah di bumi MMU
*Ya,muga kita thabat atas jalan ini dan muga segala urusan dipermudahkan olehNya

Mengapa saya pilih poem ini?
sebab : walaupun it dedicate to a son,but still,the encourage words yg terkandung di dlmnya boleh diguna pakai oleh semua.Ayat2 yg sgt2 memotivasikan saya.insyaALLAH anda jua :)
Muga makin hari kita makin kuat utk menghadapi hari muka.
Persiapkan diri utk segala galanya.InsyaAllah


p/s :
1) every single words in this poem; i really dedicate it to all of you!
2) nothing much to write..hanya mencuri masa utk mengupdate blog..sgt2 teringin utk menulis!huhu
3) doakan saya dan rakan2 alpha agar dipermudahkan dlm membuat keputusan utk memilih course utk degree nnt..muga keputusan yg dibuat adalah dapatan dr petunjuk Allah dan tidak tertumpu pd keinginan diri semata..amin...Yassir Wa la Tua'ssir

Berani hidup,Berani berubah,Berani Sukses!



BERANI ADALAH SEBUAH PILIHAN
Berani merupakan sebahagian dari naluri mempertahankan diri
Berani itu perlu perhitungan
Berani itu “do something”
Tidak berani bererti “do nothing”
Jadi : Berani hidup harus berani berubah !

SUKSES PERLU PERJUANGAN
Sukses tidak turun dari langit
Sukses bukan sesuatu yang instant
Jalan menuju sukses adalah jalan mendaki, bukan jalan menurun
Sukses dimulai dari mencari tentangan dengan berani berubah !
Percayalah : Anda ditakdirkan untuk sukses !


PERJUANGAN ITU TIDAK GAMPANG
Perjuangan selalu menghadapi AHTG :
Ancaman
Hambatan
Tentangan
Gangguan
AHTG berfungsi mematangkan proses menuju sukses
Kalau Anda merasa menghadapi kesulitan dalam memperjuangkan kesuksesan,
bererti ,Anda sudah berada di jalan yang benar menuju sukses!


MASALAH ADALAH SEBAHAGIAN DARI PERJUANGAN
Satu-satunya orang yang tidak memiliki masalah adalah apabila sudah berada satu meter di bawah tanah
Di sebalik masalah ada kemudahan
Masalah adalah “mata kuliah” dalam “universiti kehidupan”
Jadi : Jangan merasa senang kalau tidak mempunyai masalah


BEZA ORANG SUKSES DAN ORANG GAGAL
Orang gagal terlalu cepat menyerah
Orang sukses pantang menyerah sebelum cita-citanya terwujud
Jadi : beranilah berubah untuk sukses !


ref ; imammustofa.blog.unnair

p/s : Bahagia di zon selesa anda sekarang?.Trust me,Kamu takkan kemana dgn sebegitu cara!

Positif lah! :)



Sudah lama rasanya tidak mencoretkan nukilan hati di 'diary' maya ni...
Entah...terlampau byk perkara yang tak dapat diungkapkan dgn kata kata..
dan akhirnya,DIAM ada solusi yang terbaik!
Kebelakangan ini,diri suka melihat dan mentafsir..setelah mentafsir,tidak diluahkan kpd siapa2 kerana saya fikir ini adalah pandangan individu(iaitu pandangan saya)..untuk menjaga kemaslahatan bersama juga..itu yg utama! :)

Setelah menjadikan diri sbg peng'observe' dan pentafsir...
apa yg saya alami,apa yg saya dapat dan apa yg saya fikirkan?
Ya.Manusia itu suka menghukum.
Menghukum hanya berdasarkan apa yg tampak di mata tanpa memikirkan aspek2 lain.
setelah itu,terus menghukum.tanpa ada nilai toleransi di sudut hati.
Kadang2 kita tak sedar,apa yg kita hukum kan hari ini,mungkin akan berlaku pada kita sendiri satu masa nanti.Nauzubillah!
Jadi,untuk mengelakkan hal sedemikian berlaku,apabila kita melihat sesuatu yg mungkin tak elok di mata kita,elakkanlah dari terus menghukum.
ambillah ibrah darinya...
Malah,adakan ruang toleransi di hati kita dgn memikir kan apa sebab/faktor berlakunya perkara yg tak sedap dipandang mata itu..
mungkin salah satu sebabnya adalah kita sendiri?
siapa tahu kan?
Jadi...
Adilkah kita jika bertindak sebegitu rupa?
Manusia sbg Khalifah di muka bumi Allah ini.
adakah kita telah memenuhi tiap aspek khalifah yg dikehendaki?
Jika tidak,janganlah berterus terusan menghukum.
kerana kita sendiri ada kelemahannya.
Seharusnya kita sendiri perlu bertindak dengan penuh hikmah.
dan sekali lagi,BUKAN TERUS MENGHUKUM.

"Wahai Daud,sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi,maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan )hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu),dan janganlah engkau menurut hawa nafsu,kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah.Sesungguhnya orang-orang yang sesat di jalan Allah akan beroleh azab yanmg berat pada hari penghitungan amal,disebabkan mereka melupakan (jalan Allah) itu."
Surah Syaad :26

-Positif lah!- :)

Pesan Sheikh Habib Umar

ALHAMDULILLAH...
Atas dasar kecintaan kita terhadap Rasulullah,Allah telah mengumpulkan kita dan hati hati kita utk mendengar,membaca ,menyelami dan memahami pesan2 dr Sheikh Habib Umar bin Hafidz ini...
insyaAllah,moga saya diberi kekuatan utk mengolah sedikit pesanan2 beliau dlm siri ziarah ilmiah dan dakwah beliau ke melaka,malaysia tempoh hari...

Izinkan saya memulakan bicara dgn sebuah cerita yg bisa menyentuh hati sesiapa yg mendengarnya,insyaAllah..

Pada suatu hari,para sahabat nabi bertanya kepada baginda,
"Ya Rasulullah,siapakah orang2 yg tergolong dlm golongan org yg tinggi imannya?"
RasulullahS.A.W menjawab ;"Para anbiya'.bagaimana mereka boleh mendapat keimanan yg sedikit sedangkan mereka adalah para anbiya' "
"maka,siapa ya Rasulullah?Para malaikat?"
Rasulullah S.A.W menjawab;" bagaimana mereka tidak beriman sedangkan mereka melihat keagungan Allah S.W.T"
Para sahabat menjawab ; "kalau begitu org2 yg tinggi imannya itu semestinya kami."
Rasullullah menjawab ; "bagaimana kamu tidak beriman sementara aku masih berada di hadapan kamu"
"Wahai Rasulullah,kalau begitu,siapakah org2 yg agung dan tinggi imannya?"
Rasulullah menjawab : "mereka adalah org2 yg beriman yang dtg kepadaku setelah mendengar ayat ayatku walaupun tidak pernah melihatku..."

Ya Allah..jadikanlah kami sebahagian drpd mereka...amin..insyaAllah!

siapakah golongan itu?Ya.itulah kita.itulah yg destinasi golongan yg patut kita tujui.KITA.Umat nabi Muhammad S.A.W!Semoga Allah melimpahkan nikmat keimanan dan keyakinan kepada kita umat Nabi Muhammad seluruhnya,insyaAllah!Ya rasulullah kekasih Allah,aku merinduimu...

Antara pesan pesan beliau lagi;
"jadilah sahabat yg sering mengajak ke majlis zikir"
"berazamlah utk melakukan kebajikan pada seluruh hayat kamu"
"Jiran yg baik akan membawa manfaat di dunia dan di akhirat"
"jiran yg soleh akan membawa manfaat kpd muslimin&muslimat dan juga kpd individu yg bukan muslim"
"segala apa yg tersembunyi di hati tampak jelas di hadapan Allah S.W.T"
"Org yg meninggalkan syariat Allah,Allah akan menjadikan dia sangat sangat memerlukan pd hukum tersebut"

Jadi...
tahu diri sebagai sahabat,hendaklah sentiasa mengajak ke arah perkara kebaikan..
sedar diri sbg hamba,beribadah lah spt kamu akan mati esok hari...
kenal diri sbg saudara,berilah manfaat sebanyaknya kepada saudara saudara kita...
sesungguhnya muslim itu bersaudara...
impak dr perbuatan baik jiran muslim itu sendiri akan membawa kesejahteraan pd jiran bukan bukan muslim...
bila iman itu masuk ke dlm hati,hati itu akan dimasuki cahaya,maka hati itu akan mudah menerima kebenaran...hati jadi kental..lantas...hidup hati manusia dgn keimanan...

akhirul kalam...
sehingga kita bertemu dgn Allah dalam iman...Amin!
semoga kalimah "LAILAHAILLALLAH" yg telah kita ungkapkan bersaksi di hadapan Allah sejak dr dlm rahim ibu lagi akan kekal hinggalah saat kita bertemu dgn Allah pd satu masa yg telah dijanjikan..insyaAllah...



Birthday,New Sem,B.O.F :)

Assalamualaikum n good day! :)
dear readers;
Alhamdulillah,Allahuakbar and SubhanAllah
those words/kalimah described best about my feelings rite now...
1 st February 2010...
its Dhuha birthday! ;)
dah 2 thn dah sekecik nie kan..dah besar n dah makin byk keletahnye jugak! :P huhu
dkt bwh ni antara gamba latest posing dr cik dhuha nie..hehe :p




Doa dan harapan dr mak teh;
"semoga dhuha sihat sejahtera dlm keimanan dan kebajikan hendakNya,insyaAllah :)
jd anak yg solehah tau n tak lame lg dah nk jd kakak pun kan?jd contoh yg baik utk adik tau! :P "
hehe..kemungkinan utk dhuha bace blog ni mmg tak lagi la kan?huhu..so,kalau mama dia bace entry nie,tlg ckpkn pd dhuha eh ;) hihihi

Alhamdulillah juga,td saye masih diberi kesempatan oleh Allah utk meneruskan perjuangan saya sbg seorg pelajar dlm meneruskan kehidupan sye utk semester ketiga foundation ini...

huhhh..pg tadi..saya amat amat terkilan dan sedih..class yg sepatutnya berdasarkn schedule yg telah saye print before final exam tempoh hari menyatakan bhw class saya pd hari isnin bermula jam 11 pg..tapi..tup tup..bila saye dtg,venue yg suppose kami gunakan hanay ada 3 org saja..then ada seorg rakan masuk dan bg tahu yg venue di tempat lain..dan bila kami masuk,the lecturer says ;

"Hye!good morning!we are about 75% completing today's syllabus!"

"dushhh..aduhh..salah tgk jadual ke ni?"[gerak hati berkata]

then,ternyata mmg ada perubhn pd jadual...[saya dah mimpi yg saya dtg lewat utk class pertama saya utk sem ni dah dua kali!] wuu~ em,yg agak klimaks pd class ni bila waktu lecturer tu tnye soalan..semua mmg mcm blur tak tauw nak jwb ape sbb dah lame meninggalkan subject accounting yg awal sem satu kami pelajari..then yg plg 'bermakna'nya bila nama 'nur iszyani' disebut utk jwb soalan..wuaa~ dah la dtg 15 minit sblm class berakhir..dusshh~ ape lg..1..2..3!tawakal! dgn confidentnye menjwb : "minus with the depreciation value" haha :D nak tahu betul ke tak?then,the lecturer says ;

"yeah..thats correct!"

wee~ Alhamdulillah!Allah yg membantu saya pd tika dan saat itu :')

doakan saya dlm menempuhi sem 3 saya kali ini..doa kalian harapan saya :) berdasarkn pd outline utk every subject,seems like dis sem agak tough+byk markah utk coursework yg perlu di score dr awal..moga Allah permudahkan dlm segala urusan...

Rabbi Yassir wa la Tua'ssir...

B.O.F?stands for ; Boys Over Flowers...korean movie..just finished it last two days...ya.cerita ini adalah cerita cintan cintun :p tp bukan cintan cintun yg saya dpt dr cerita ini..tapi..satu nilai yg sgt perlu saya terapkn pd diri ini melalui watak heroinnya ; Geum Jandi...semoga saya kuat berusaha seperti dia,tidak mengeluh seperti dia dan yg paling penting independent seperti dia :) bukanlah mcm segala2nya spt dia tapi tiap apa yg kita tgk pasti kita inginkan pengajaran dr tiap sesuatu itu bukan?semoga hari ini dan hari2 berikutnya yg telah dan bakal kita tempuhi akan menjadi lebih baik dan penuh hikmah...Hidayah drMu yg kuharapkan...insyaAllah!


p/s : wktu habis menulis entry ini dah masuk 2 haribln february kut? hehe :P

satu kata2 terakhir dr saya utk difikir2kan ;

" ...it is something that i can make it better by trying harder"