Moga syahid diidam jadi kenyataan






"
Bismillahirrahmaanirraheem..Dulu waktu Tok Teh (nenek kpd isteri pakcik), suka ceritakan hal Nazir (anaknya) padaku, mmg susah nak dimengerti. Waktu itu juga Tok Teh mula pakai tudung labuh, aidylmarjanqudsi pernah tanya tentang tudung itu. Katanya Nazri yang bagi, katanya dia sangat rindukan Nazir, kenapa dengan Nazri? Aidylmarjanqudsi tertanya-tanya juga sebenarnya tapi segan nak tanya tuk. Aidylmarjanqudsi pun pernah terserempak sekali saja dengannya, itupun tiap kali datang rumah pasti dia akan keluar, kata Tuk Teh dia pemalu sangat orangnya dan tak suka kalau perempuan bukan muhrim ada di rumahnya, masatu ana baru form
five@four, tak berapa pasti..

Raya baru ni pun Tok Teh masih mengulang-ulang kalimat rindunya pada anak itu padaku, sebak juga apatah lagi si ibu merindui anaknya, Tok Teh suka berbual denganku kerana katanya aku jadi pengubat rindu.Setahu aidylmarjanqudsi, semua ahli keluarganya larang beliau dari tnton televisyen bimbang sedihnya makin memuncak sampai mengganggu kesihatannya. Siapa yang tak rindukan anak yg seorang ini, sudahla tidak pernah meninggalkan solat malam, warak dan tak pernah meninggi suara pada ibu. Kata Tok Teh, dia tak pernah melihat wajah ayahnya sejak kecil kerana ayahnya pergi menemui ilahi lebih awal..Lalu pernah Tok Teh suruhnya lakukan solat hajat untuk melihat wajah ayahnya yg dikasihi dan hasilnya mmg benar2 terjadi! katanya dia dapat melihat ayahnya dengan jelas dan sama seperti yg tertera dalam gambar.
Sungguh kami sekeluarga amat menghormati beliau kerana pekertinya.

Malam ini baru aidylmarjanqudsi tahu, kini beliau berada dalam tahanan polis Amerika yg menggelarkan diri mereka sebagai polis dunia. Cik Isa beritahu kami nama Nazir berada pada 1st ranking orang-orang yg ditahan oleh polis-polis kejam itu. Sememangnya dia satu pasukan dengan allahyarham dr.Azhari yg syahid baru-baru ini, skrg ini aidylmarjanqudsi tak dpt menggambarkan betapa seksanya keadaan di dalam tahanan kuffar itu, terbayang2 wajah kejam lindsay yg memperlakukan dengan kejam tahanan iraq dulu.

Namun, teringat pula kata ustaz Zawawi di fakulti edu, katanya "cuba kamu lihat mangsa-mangsa tsunami dalam akhbar, tentu kamu sedih melihat mayat-mayat arwah yg keadaannya menyayat hati, tapi pernahkah kamu terfikir, belum tentu keadaan mereka yg menyiksakan itu menggambarkan tersiksanya juga batin mereka bahkan Allah jualah yg Maha Mengetahui kemungkinan betapa bahagianya mereka dapat bertemu kembali dgn Tuhan mereka yg sekian lama mereka rindu"
"ustaz, saya setuju dgn pendapat ustaz" detik hatini waktu itu, mmg benar kebahagiaan seseorang itu hanya dirinya dan Allah jua yg sebenar-benar mengetahui. Jadi AIDYLMARJANQUDSI JUGA BERHARAP AGAR KETENANGAN JIWA ITU JUA MILIK GOLONGAN DAN ORANG2 YG BERJIHAD PADA JALANNYA PADA ZAMAN INI.

Tok Teh pernah menyebut yg Nazir pernah kata padanya, "mak, kalau kita ditakdirkan tak berjumpa lagi selepas ini, kita pasti akan bertemu di akhirat kelak insyaAllah" itu kata2nya dalam surat yg diutus tanpa stamp dan postman rasmi seperti kita selalunya. yaAllah, berikan kemenangan dan kekuatan pada umat islam seluruhnya, kami menanti saat itu ya Allah.."

Hati ini rasa terpanggil untuk menyambung kronologi(mungkin) peristiwa yg telah berlaku...petikan di atas saya petik dari blog kakak sulong saya..entry yg dah 3 tahun lepas mungkin...kini...Pak cik nazir masih dlm tahanan di Guantanamo(m'dpt update dr relative terdekat) dan....yang lebih menyayat hati apabila tok Teh telah pun meninggal dunia pada bulan April yg lepas...saya turut hadir ziarah tok Teh buat kali terakhirnya..air mata memang tak dpt dibendung pd masa itu...lebih2 lagi bila teringat kembali kata2 pak cik Nazir pdnya satu ketika dulu"mak, kalau kita ditakdirkan tak berjumpa lagi selepas ini, kita pasti akan bertemu di akhirat kelak insyaAllah"
Semoga mereka bertemu di jannahMu ya Allah...Amin..InsyaAllah
Pada waktu tok Teh meninggal dunia,kembar tok Teh turut hadir menziarah..oh,sebelum terlupa,tok teh sebenarnya seorg yg berbangsa Cina..namun,hanya tok teh yg convert pd Islam,kembarnya tidak...waktu first sight saya nampak kembar tok Teh,alangkah terperanjatnya saya!sgt2 iras tok Teh!namun,cepat2 saya beristighfar dan sedar kembali bahawa yg berada di hadapan saya waktu itu hanya lah tinggal jasad tok teh yg telah ditarik rohnya...rindukan belaiannya..rindu kan kata2 semangat drnya...boleh kan kalau saya mahu katakan bahawa Allahyarhamah adalah nenek yg terbaik? :')

Al-fatihah buat Allahyarhamah Kintan(tok Teh)
Doakan agar Pak cik Nazri tabah dlm jihad di jalan Allah!insyaAllah!

Moga syahid diidam jadi kenyataan......

2 comment:

bazliahrodzi said...

salam ukhti. jd betul la saudara ukhti encik nazri tu di guantanamo skarang??
MasyaAllah, saya berdoa semoga Allah melindungi beliau...bersabar ye ukhti...

miss iszyani said...

waalaikumussalam
ya..masih di dlm tahanan..sayu bila teringat mengenai rentetan peristiwa ini..tmbh2 lg ttg nilai kasih ibu terhadap anaknya yg berjihad di jln Allah...syukran 4 the prayer :)