Saya gagal dan digagalkan...

Assalamualaikum...
Dear readers yg amat saya kasihi dan hormati,moga sentiasa di bawah lembayung rahmatNya..insyaAllah :)

Mengapa tajuk entry kali ini begitu bunyi nya?Asif...(mungkin saya sgt beremosi pd entry kali ini) :'(

Bermula Jumaat yg lepas,saya amat sibuk dgn 'group' assignment yg terpaksa dilakukan secara individu oleh saya...Sebenarnya,sudah 2 minggu lepas lagi saya mula usahakan nya sorg2...oleh kerana saya yakin dgn melakukan berseorangan,kesalahan akn byk berlaku di sana sini..oleh itu,saya ambil inisiatif utk kerap mendapatkan khidmat nasihat dr lecturer..walaupun terpaksa berkejar-kejaran dgn lecture hours dan consultation hours yg sering bertembung,namun,ku simpulkan jua tekad demi menghasilkan hasil kerja yg baik@cemerlang..insyaAllah...sem kali ini byk markah diperuntukkan utk course work..jd,strategi hendaklah diatur dari awal..pd anggapan saya,setelah saya berusaha mendapatkan guide line terbaik dr lecturer,ketua dan penolong group assignment saya akn memainkan peranan mereka utk membuat perjumpaan kumpulan..namun..sama sekali tidak..walaupun telah ku ajukan soalan byk kali...secara jujurnya,komunikasi antara kami telah sekian lama dingin selepas task kami yg pertama lg..jd,saya ambil inisiatif utk menulis 100% body of contents utk assignment kami tersebut..walaupun saya mempunyai assignment lain yg menanti utk disentuh..akhirnya,Program Musafir Tautan Syahadah anjuran USRAH jua tergadai...Program yg sgt ingin saya pergi...pd mulanya,saya sgt gembira apabila tahu program ini ditangguhkan pd minggu ini(kerana jika ia berlaku minggu lepas spt yg dicadangkan,saya turut tidak dpt hadir ats urusan keluarga di Terengganu)namun...walau ia telah ditangguhkan pd minggu ini,saya turut tidak dpt hadir setelah memikirkan kemudharatan yg bakal berlaku atas diri saya pd minggu yg bakal menjelma ini...mungkin jua saya telah gagal membuat keputusan yg terbaik..namun,pd waktu itu,tugasan dunia ini telah saya pandang lebih aula' utk diutamakan :( pada pagi sabtu tu pun,Kak izaty ada msg saya bgtahu bhw kak ika mahu pulang ke MMU sebentar dan akan pergi semula ke asahan pd tengahari nya..dan kak izaty masih pelawa saya utk kesana...msg kak izaty tu saya balas lewat.ats alasan tertidur selepas subuh td...pd sebelah mlm nya telah saya habiskan byk masa di hadapan pc...inilah natijahnya...melawan fitrah! natijahnya; selesema sampai saat ini..teringat kata2 ustaz fahim,tubuh badan kita secara automatiknya akan memulakan proses membaik pulih&membina struktur sel baru mengikut jam biology pd waktu yg sepatutnya kita tidur...namun,semuanya telah ku langgar :(

Saya bukan perfectionist.tapi,tiap dari kita pasti inginkan hasil yg terbaik bukan?
Saya tidak suka pd jenis yg mengambil enteng ttg kepentingan masa dan sifat tangkap muat.
Sesungguhannya kriteria itu lah yg menjadi asas pd kegagalan!
Saya akui,dlm tempoh beberapa hari ini,saya gagal bersifat rasional dan turut gagal dlm decision-making...itulah yg membuatkan saya menyesali diri saya hingga pd saat ini :(

Teringat pd kata2 Camp Commander Travelog Aspirasi Ramadhan anjuran USRAH pd Ramadhan yg lepas ;

"Sesungguhnya kita patut bersyukur kerana kita dipilih oleh Allah utk turut menghadiri program spt ini..Tak seperti org lain di luar sana yg mungkin mereka ingin pergi tetapi tiada kelapangan atau ada yg ...." (+- memory yg saya ada)

Program kali ini...saya tidak dipilih Allah :(
tiap kali jari jemari saya meluncuri papan kekunci dlm usaha utk menyiapkan assignment,ayat ini yg sering terngiang2 di telinga saya...lantas,diri dibelenggungi rasa sedih yg teramat...Saya bingung...mencari sesuatu yg tak pasti...saya perlukan pengisian buat diri saya pd tika ini...

sbg akhiran,

"Kedudukan sabar dalam iman,ibarat kepala pada tubuh manusia,sesiapa beramal utk akhiratnya,Allah akan mencukupkan keperluan dunianya.Sesiapa yg berbuat baik hubungan dirinya dgn Allah,nescaya Allah akan membuat baik hubungan dirinya dgn manusia lain,dan sesiapa yg ikhlas dlm melakukan pekerjaan,nescaya Allah akn ikhlas menolongnya"



Dengarkanlah...lagu yg berhasil membuatkan jiwa saya tenang dlm kekusutan yg melanda diri...mungkin kerana liriknya dan jua penyanyi2 yg tersenyum dr awal hingga akhir clip...saya jua pasti boleh tersenyum spt mereka !insyaAllah!




2 comment:

Mira Jasmi Tan said...

Isz..
Bukan awak bukan insan terpilih..
Selamanya..
Isz adalah insan yang terpilih andai berada atas jalanNYA..

Mujahid sejati itu..
tidak jatuh pandangan pada dosa..
Tapi,jatuhnya dosa pada air matanya..

Sama sama kita mengambil ibrah dari apa yang telah berlaku..
Hidup ini bukanlah suatu penyesalan andai kita sentiasa belajar daripada kesilapan yang lalu..

Sesungguhnya Allah memberi kedewasaan bila kita di timpa masalah..

Ini lah ujian tuhan..
Inilah tarbiyyah dari tuhan..
Tanda sayangnya pada hambaNYA..

Sahabatku..Tika wajah penat memikirkan dunia, maka berwuduklah. Tika tangan letih menggapai cita cita, Maka serulah " Allahu Akhbar ". Tika bahu tiada kuasa memikul amanah.. Maka sujudlah..

Sama-sama kita bermujahadah!..

p/s: Kite ade updatekan ckit tentang pengisian program Tautan Syahadah.. Tapi, x cerita habes lagi..Moga moga Isz dpt hayati.. & Moga moga Isz rasa terpujuk..

Salam sayang dari Kak Chik!:p

miss iszyani said...

kak Chik!
awk buat kte menangis! :'(
tersentuh dgn kata2 kak Chik td..
keep continue writing my beloved kak chik! :)
Syukran!